Når du handler på nettet, kommer du ofte – uden at tænke over det – til at overskride landegrænser.
Og hvordan er det lige at reglerne er, når man handler i EU eller udenfor EU ?
Her får du en nem oversigt, der omhandler de fleste handler mellem 2 virksomheder.
Salg af varer
I Danmark
25% moms
Indenfor EU
0% moms, når:
- varen sendes til et andet EU land
- kunden er momsregistreret i et andet EU land
Krav:
- Faktura skal indeholde købers momsnummer (du kan kontrollere momsnummeret på skat.dk)
- Du skal lave listeangivelse sammen med din momsangivelse
- Momsrubrik B skal udfyldes med værdi af varesalg
- Hvis omsætningen er over 5,5 mio. kr. pr. år, skal du aflevere intrastat-oplysninger
Udenfor EU
0% moms, når:
- Du har dokumentation for at varen er sendt ud af EU
Køb af varer
I Danmark
25% moms
Indenfor EU
0% moms, når:
- du oplyser dit momsnummer til den virksomhed du køber hos
- at du beregner og momsangiver “erhvervelsesmoms”
Krav:
- Den beregnede erhvervelsesmoms oplyses på momsangivelsen
- Værdien af varekøbet oplyses under rubrik A på momsangivelsen
- Hvis omsætningen er over 4,2 mio. kr. pr. år, skal du aflevere intrastat-oplysninger
Udenfor EU
0% moms, når:
- Virksomheden betaler told og importmoms på grundlag af importspecifikation fra skat.
Kilde: Thomson – momsmanual 2009/10
Det er de generelle regler der er medtaget her, som omhandler handler mellem 2 virksomheder. Handel med private og handel med ydelser er ikke medtaget.
Husk når du handler på nettet:
- At oplyse dit SE-nummer, når du handler i udlandet ( så skal de fakturere uden moms )
- At en ordrebekræftelse eller en betalingskvittering ikke er nok. Bilaget skal være en faktura, eller skal overholde fakturakravene.